Mentaal fit blijven


Met de komst van het coronavirus staat Nederland op zijn kop. De wereld is totaal veranderd en het lijkt alsof we onszelf in een slechte film bevinden. Je zit noodgedwongen thuis of rent juist de benen uit je lijf om anderen te helpen. Dat doet een groot beroep op je mentale veerkracht. Want hoe zorg je ervoor dat je in deze tijd zoveel mogelijk kalm blijft?



Beperk de negatieve prikkels

Momenteel komt er veel informatie op je af. Op de radio en tv word je voortdurend geïnformeerd over de situatie omtrent het coronavirus In elk praatprogramma is er wel een expert die iets vertelt over de mogelijke gevolgen van het virus. Er worden je de gruwelijkste scenario’s geschetst. Allemaal met de beste bedoelingen, maar soms kan het je bang maken en verlammen. Het is in deze tijd zaak om je heel goed te realiseren wat al die negatieve informatie met je doet. Wanneer je erg gespannen of angstig bent is het belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt. Zorg er daarom voor dat je wel op de hoogte blijft, maar dat je je niet onderdompelt in alle informatie. Je hoeft niet elk programma te zien om op de hoogte te blijven. Jij bepaalt wat je wilt weten en wanneer. Kies daarom heel bewust welke informatie je tot je neemt en zorg er daarnaast voor dat je ook veel positieve prikkels krijgt. Kijk die grappige film, lees een spannend boek of speel met je huisgenoten een spelletje. Dat alles zorgt ervoor dat je niet overspoeld raakt door alle negativiteit die er op dit moment in de wereld is.



Richt je op wat er goed gaat

Het lijkt wel alsof er tegenwoordig niets meer is, wat nog goed gaat. Je werk is misschien onzeker, de gezondheidszorg staat onder druk en ook de financieel sta je er misschien slecht voor. Allemaal zaken om je druk over te maken en daar kun je behoorlijk van in een dip raken. Maar bedenk dat elke situatie ook een positieve kant heeft, ook al zie je die op dit moment even niet. Voor veel ondernemers biedt deze situatie ook nieuwe kansen. Er wordt meer samengewerkt en de saamhorigheid in de samenleving neemt toe. Deze situatie is ook nog eens heel goed voor ons milieu. Doordat we wereldwijd met z’n allen veel minder reizen, veel minder consumeren en veel minder vervuilen, krijgt onze aarde de kans om een beetje te herstellen. Dat is al direct zichtbaar. De lucht is veel schoner en ook het water in grachten en meren is ineens veel helderder. Onze aarde bloeit weer op. En uiteindelijk is dat weer goed voor ons allemaal.



Deel positieve berichten

Als het slecht gaat in de wereld is het heel verleidelijk om dit met anderen te delen. Je hebt een naar bericht gehoord en je voelt de behoefte om dit gelijk aan anderen te vertellen. Je wilt het even kwijt. Op zich kan dit opluchten. Gedeelde smart is immers halve smart, maar bedenk wel dat je hiermee de negativiteit verder verspreidt. Bovendien blijf je met je gedachtes bij de negatieve verhalen. En daar word je natuurlijk niet vrolijker van. Probeer daarom om ook positieve berichten te delen. Daarmee zorg je dat je je gedachtes even op andere dingen richt. Bovendien is dit voor je omgeving ook een prettige afleiding.



Schrijf de zorgen van je af

Je hoofd kun je vergelijken met de harde schijf van een computer. Wanneer je heel veel informatie binnenkrijgt, raakt je harde schijf op een gegeven moment vol. En dat betekent dat je niet meer helemaal goed kunt functioneren. Net zoals een computer trager wordt, als er te veel informatie op staat. Daarom is het goed om je hoofd af en toe leeg te maken. Dat kun je doen door je zorgen, twijfels en angsten van je af te schrijven. Neem hier elke dag even de tijd voor. Ga rustig zitten en schrijf. Zonder na te denken of je wel de correcte spelling hanteert, of de juiste zinsbouw gebruikt. Het maakt niet uit wat je schrijft. Schrijf zonder te stoppen en zonder na te denken. Het gaat erom dat je alles wat je bezighoudt van je afschrijft. Zie je notitieboek als een externe harde schrijf. Alles wat je opschrijft is uit je hoofd en dat geeft heel veel rust.



Laat los waar je geen invloed op hebt

Wij willen het liefst overal controle over hebben, zodat we weten wat er gaat gebeuren. Dat geeft een stukje zekerheid en een stukje rust. Maar helaas gaat dat niet altijd. Het leven is nu eenmaal niet volledig maakbaar. Je zult altijd met situaties te maken krijgen die totaal buiten je invloedsfeer vallen. Dan kun je je druk maken. Dat mag hoor, maar de situatie zal er niet door veranderen. Het verandert hooguit je eigen humeur en indirect dat van anderen. Probeer daarom om je niet te veel bezig te houden met zaken waar je toch niets aan kunt veranderen. Kijk wat je wél kunt doen en richt daar je aandacht op.



Stel je verwachtingen bij

Negatieve gevoelens ontstaan vaak als de situatie waarin je zit, sterk afwijkt van je verwachtingen. Je hebt een beeld voor jezelf geschapen, zoals je leven zou moeten zijn. En wanneer dit niet het geval is, kan dit je erg raken. Wanneer het je lukt om minder hoge verwachtingen te hebben van jezelf en van de wereld om je heen, zul je merken dat je veel meer rust in je hoofd krijgt.



Ontlaad jezelf

Wanneer er veel negativiteit op je af komt, bouw je spanningen op. Je voelt dit misschien in je lichaam. Je krijgt last van je rug of voelt de spanning in je nek. Of je bent juist eerder prikkelbaar en voelt je onrustig. Deze spanning moet op de een of andere manier uit je lijf, anders gaat het zich ophopen met alle gevolgen van dien. Zorg er daarom voor dat je jezelf regelmatig ontlaadt. Creëer momenten waarop je je spanning even kunt afreageren. Ga een stukje rennen, ga sporten of begin een kussengevecht. Een beetje keten en lol maken kan soms ook wonderen doen. Maar ook door yoga of meditatie kun je jezelf goed ontladen.