rust in je hoofd

Zit je hoofd soms ook zo vol? Vol met malende gedachtes? Ik geef je vier tips om meer rust in je hoofd te krijgen


Schrijf

Stel je hoofd eens voor als een harde schijf van een computer. Alle gedachtes die je hebt, vullen je harde schijf. Wanneer je veel gedachtes hebt, kan die harde schijf behoorlijk vol raken. Je voelt je moe en kunt erg prikkelbaar zijn. Net als bij een computer die trager wordt, naarmate er teveel informatie is opgeslagen.

Hoe kun je ervoor zorgen dat je meer rust in je hoofd krijgt? Heel simpel. Gebruik een externe harde schrijf. Soms kun je zo aan het malen zijn dat je er onrustig van wordt. Het kan dan helpen om je gedachtes eens op papier te zetten. Doordat je het opschrijft, verplaats je het van je hoofd op het papier. Daardoor komt er meer ruimte in je hoofd. Het voordeel van schrijven is dat je het altijd later nog terug kunt lezen. Het is dus niet helemaal weg en je kunt het even loslaten.

Dus schrijf alles op wat je bezig houdt. Ben je boos op dat ene familielid? Schrijf het van je af. Heb je een goed idee dat je niet wilt vergeten? Noteer het. Zijn er taken die je beslist de volgende dag uit moet voeren, schrijf het op een lijstje. Gebruik een dagboek, een takenlijstje of gewoon losse briefjes. Het maakt niet uit welk systeem je kiest, zolang je het maar opschrijft en later weer terug kunt vinden.


Richt je op je zintuigen

Wanneer je heel erg in je hoofd zit, leef je in je eigen wereldje. Je kunt denken aan dat cadeau dat je nog moet kopen of aan die vervelende opmerking van een vriend of vriendin. Je kunt piekeren over je gezondheid of over je financiële situatie. Er zijn zoveel dingen waar je aan kunt denken, maar ondertussen tikt de klok door. Terwijl je in je hoofd zit, gebeuren er allerlei dingen in de wereld die de moeite waard zijn om opgemerkt te worden. Ze gaan onbewust aan je voorbij. En dat is jammer, want het leven speelt zich hier en nu af.

Zet je zintuigen daarom eens op scherp. Voel hoe de wind door je haren waait of hoe je voeten op de grond staan. Zie hoe een eekhoorn over de schutting huppelt en ruik de geur van vers gezette koffie. Observeer en ontdek. Er zijn nog zoveel dingen die je niet hebt opgemerkt, puur omdat je er zo weinig aandacht aan besteedt. Probeer elke dag eens een moment vrij te maken om je zintuigen te laten spreken in plaats van je hoofd.


Beweeg

Lichaam en geest zijn twee aparte delen die nauw met elkaar in verbinding staan. Wanneer je veel in je hoofd bezig bent, is je lichaam veel minder aan het werk. Omgekeerd werkt het ook. Als je veel piekert, kan het helpen om eens flink te bewegen. Je kunt dit principe heel eenvoudig toepassen door te gaan springen als je erg aan het piekeren bent. Probeer tijdens het springen nog maar eens flink te piekeren. Lukt je dat? Dan wordt het tijd om het tempo op te voeren. Je zult merken dat je lichaam dan veel meer aandacht vraagt en dat je gedachtes even naar de achtergrond verdwijnen.


Accepteer

Gedachtes kunnen je hoofd behoorlijk in beslag nemen. Zeker als het gedachtes zijn die je een naar gevoel bezorgen. Je maakt je zorgen, bent bang voelt je schuldig of verdrietig. En van die gevoelens wil je zo snel mogelijk af. Maar hoe? De meeste mensen vechten tegen dat gevoel en tegen die gedachtes. Ze willen het weg hebben. Maar net als in het echte leven, roept vechten een reactie op. Je gedachtes en gevoelens vechten terug en zo maak je het alleen maar erger. Je bent er steeds meer mee bezig en je hoofd raakt steeds voller.

Wanneer je nare gedachtes hebt, is het goed om ze te accepteren. Bedenk dat elke gedachte er mag zijn, hoe vervelend de gedachte ook is. Maak er geen drama van dat je je bang, schuldig of verdrietig voelt. Dat mag. Iedereen heeft wel eens van deze gevoelens. Ze horen bij het leven. Stop ze niet weg, maar aanvaard ze. Je zult na verloop van tijd ervaren dat ze veel minder impact hebben en dat je meer ruimte in je hoofd krijgt.